Edisi Khas "URDU"

Dalam mencari kelainan untuk laman ini, kerancakkan melayari blog2 dan web2 yang berkenaan telah berlangsung sejak dari pagi tadi lagi. Namun, kelainan yang ditemui muncul pada petangnya selepas waktu zuhur. Itu pun bukan dari blog2 atau web2 yang dicari, ianya muncul dari kedatangan hero Urdu UMSKAL yang bertandang ke bilik Presiden SM tempat saya masuk ke dalam alam maya sejak tadi. Kali ini mari kita belajar sedikit untuk bertutur dalam bahasa Urdu...

Urdu ek aise zubaan hai jo ki Indo-Aryan ki zubaan say taluk miltey hai. Urdu ki aksiriat Pakistan aur Hindustan main shumaar hain. Yeh zubaan takriban ek Erab logon main boley jati hai. USA, UK, UAE, mein bohot se Urdu bolnay walay log rehte hain. Urdu aur Hindi bhasha kareb kareb miltey jultay hain. Bar-e-Saghir Hindustan mein Urdu zubaan ka janam hua. Kitabi Urdu ki jo phonology Hindi say kafi ek jaise hain. Is kay jo usuli aur bunyadi alfaaz Arabi aur Farsi say payda hue.


Maksud dalam BM
"Bahasa Urdu adalah bahasa yang berasal daripada rumpun bahasa Indo-Aryan. Majoriti penutur bahasa ini terdapat di negara Pakistan & India. Di USA, UK, UAE, kebanyakkan penutur bahasa ini terdiri daripada segmen-segmen masyarakat yang bekerja di negara2 tersebut. Urdu & Hindi mempunyai persamaan yang ketara. Sejaraj bahasa ini bermula di Benua Kecil India (India).
Tatabahasa & gaya sebutan bahasa ini hampir serupa dengan Hindi. Sumber2 perkataan dasarbahasa ini berasal daripada bahasa Asing lain iaitu Bahasa Arab dan juga Bahasa Parsi/Farsi."

Nantikan edisi khas kelainan yang akan datang

0 comments:

Post a Comment

 
© 2009 - Kembara Hamba Munuju Redha | Free Blogger Template designed by Choen

Home | Top